Forum EPLL-SPOTTERS Strona Główna EPLL-SPOTTERS
EPLL-SPOTTERS
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Jak to jest w Rumunii

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum EPLL-SPOTTERS Strona Główna -> Sprzęt latający - lotnictwo cywilne...
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
klosek




Dołączył: 04 Gru 2006
Posty: 340
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź (Retkinia)

PostWysłany: Nie 11:59, 25 Lis 2007    Temat postu: Jak to jest w Rumunii

Znalazłem ten artykuł na forum Gazety Wyborczej. Co prawda tekst pochodzi z jakiegoś blogu związanego z Łodzią, na dole macie adres. Miłej lektury.
________________________________

Cytat:
To, że w Transylwanii straszy to żadna nowość. Ale świadomość, że
tamtejsze lotnisko właśnie na głowę pobiło łódzki port lotniczy
Lublinek już tak oczywista nie jest.

Niedawno pisałem tutaj o tym, że międzynarodowy inwestor zastanawia
się gdzie ulokować swoje centrum finansowe. Pod uwagę bierze trzy
miasta: Łódź oraz czeskie Brno i rumuńsku Kluż (ang. Cluj).

Najważniejszym atutem Łodzi w staraniach o inwestora mieli być sami
łodzianie. I nic dziwnego bo świetnie wykształconych, utalentowanych
ludzi, którzy w dodatku znają języki u nas nie brakuje. Ale inwestor
przyglądając się poszczególnym miastom obiecał sprawdzić też jak
wygląda ich dostępność transportowa. Teoretycznie to również punkt
dla Łodzi, bo przecież leżymy na skrzyżowaniu autostrad. Niestety co
inwestorzy pewnie też widzą, są to głównie autostrady planowane.

Porównać można natomiast lotniska. I tu muszę się uderzyć w piersi,
bo do tej pory nawet nie interesowałem się w jakim stanie jest
rumuńskie lotnictwo. Po prostu z góry uznałem, że zapewne jest na
takim etapie jak Polska 5 lat temu czyli oferuje głównie loty
regionalne i kilkanaście międzynarodowych ze stolicy Bukaresztu.

Rumunii nie można jednak lekceważyć (o czym też sam pisałem, by za
chwilę o tym o zgrozo zapomnieć). Dziś poznałem potencjał lotniska w
Klużu. Przypadkowo, po prostu zajrzałem do komunikatów prasowych
linii Wizzair. Szukałem w nich naturalnie wzmianki o Łodzi, a
znalazłem to:

”Wizz Air ogłosił dziś, że wszystkie loty z Transylwanii w Rumunii
będzie obsługiwał z lotniska w Cluj. Tym samym zakończone zostaną
loty z lotniska w Tirgu Mures. Przeniesienie lotów z Tigru Mures do
Cluj nastąpi 13 listopada 2007 roku. Od tego czasu Wizz Air będzie
latał do Cluj z Budapesztu, Rzymu, Barcelony oraz Londynu Luton. 28
lutego zostanie uruchomione połączenie z Cluj do Dortmundu, które
zastąpi wcześniej planowane połączenie Tigru Mures-Dortmund. ”

Fajnie mają, prawda? Siatka połączeń prawie jak nasza w Łodzi. Ale
uwaga to dopiero początek, bo przecież WizzAir dopiero ogłosił nowe
połączenia na listopad. Zaciekawiony co też jeszcze lata z
Transywanii odszukałem oficjalną stronę rumuńskiego lotniska. Cóż
mogę powiedzieć, chybra tylko: ups mamy problem. Bo poza
połączeniami WizzAir Kluż ma też loty do:

* Bukaresztu (czyli stolicy) i to cztery razy dziennie! A
przypomnijmy, że Łódź właśnie traci swoje połączenie ze stolicą.

* Timisoara (miasto w Rumunii)

* A na kierunkach zagranicznych mają tzw. full wypas, czyli: Rzym,
Bolonię, Veronę, Florencję, Bergamo, Treviso i Anconę. To były
Włochy. Ale są i tak oczekiwane w Łodzi loty do Niemiec i to jakie!
Frankfurt, Monachium oraz Sttugart to są lotniska, z których
dolecieć można wszędzie (no może z wyjątkiem Księżyca). Na deser
jest jeszcze austriacki Wiedeń. A wkrótce pojawią się wspomniane
wyżej Barcelon, Londyn oraz Dortmund.

Lotnisko w Kluż nie jest bynajmniej molochem. Pas ma ledwie 1850 m,
czyli jest o ponad pół kilometra krótszy od łódzkiego (2500 m). A
terminal prawie taki sam jak nasz. Rumunii mogą obsługiwać ok. 300
osób na godzinę, a my 400. Generalnie to jest to samo i oznacza dwa
boeingi 737, które można jednocześnie obsługiwać.

Statystyki są zaś bezlitosne. Gdy w 2005 roku Łódź obsłużyła 18 tys.
pasażerów to Rumunii mogli sobie odhaczyć 202 tys. klientów! Co
prawda już rok później Łódź miała 206 tys. pasażerów, a tym roku
zapewne będzie to grubo ponad 300 tys. ale nie sądzę byśmy Rumunów
doganiali. Pewności co prawda nie mam, bo Kluż nie opublikował nadal
statystyk za 2006 rok.

Tak czy owak widać, że biznes się tam doskonale kręci. A skoro
obowiązuje tam takie samo prawo jak w Polsce (obydwa kraje są w Unii
Europejskiej), infrastruktura taka jak w Łodzi (a wręcz słabsza) to
ze smutkiem przyznam, że najwyraźniej potrafią o niebo lepiej od
łodzian zarządzać swoim lotniskiem.


Źródło: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum EPLL-SPOTTERS Strona Główna -> Sprzęt latający - lotnictwo cywilne... Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin